Velkommen til min hjemmeside
 

Falckairs største fly en HS 748

Falckairs største fly en HS 748

Fokker Friendship F.27

Fokker Friendship F.27

Tankning med håndpumpe i Kenya

Tankning med håndpumpe i Kenya

Interesserede tilskuere i Uganda

Interesserede tilskuere i Uganda

En punktering i Tanzania

En punktering i Tanzania

I februar 1969  blev Falcks Flyvetjeneste overtaget af A.P. Møller gruppen og man ændrede navn til Falckair.  Umiddelbart efter blev jeg tilbudt stillingen som flyvechef, som jeg tiltrådte den 1. april. Falckair kom til at danne grundlag for Maersk Air og iløbet af efteråret blev der indkøbt nye F27 Fokker Friendship fly fra fabrikken i Holland. Piloter og stewardesser blev ansat og omskolet. Den 1. januar 1970 gik vi i luften under navnet Maersk Air.

Jeg har altid været begejstret for at deltage i opbygningen af noget nyt og det blev derfor en spændende og positiv oplevelse at være med til at få Maersk Air på vingerne. Det var bl. a. første gang at der var penge nok på kontoen til at vi kunne opbygge en professionel organisation med fabriksnye fly og en top moderne vedligeholdelses hangar. Som Chefpilot var mine opgaver nogenlunde ligeligt fordelt mellem administrativt kontorarbejde og flyvning. Vi fik iøvrigt en ret dramatisk start idet et få dage gammelt fly havarerede i forbindelse med skoleflyvning på Rønne lufthavn. Flyet blev totalskadet, men heldigvis slap de 4 ombordværende piloter med livet i behold. Uheldet skete mindre end en uge før vi officielt gik i luften som Maersk Air og lagde derfor en dæmper på introduktionen af det nye selskab. 

I april 1974 lejede Fokker fabrikken et fly fra Maersk til en salgstur til Østafrika. Turen skulle flyves af piloter fra fabrikken, men jeg fik mig indkluderet i kontrakten som observatør. Det blev en fantastisk oplevelse at besøge Kenya, Tanzania og Uganda ikke mindst fordi vi fik lejlighed til at besøge forskellige nationalparker, hvor Fokker ville demonstrere at flyet komme operere fra. Min snak med Fokker teamet gjorde mig meget interesseret i arbejdet som fabrikspilot og jeg bad dem kontakte mig, hvis de på et tidspunkt kunne bruge en mand mere. Der skulle kun gå 6 måneder før jeg blev kontaktet og en aftale blev indgået, som bibragte mig mere end 20 års fantastiske oplevelser rundt i verden

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk