Velkommen til min hjemmeside
I juni 1979 blev jeg kontraheret til at "færge" en gammel F27 Fokker Friendship fra Montevideo i Uruguay til Amsterdam. Normalt var vi 2 piloter fra Fokker fabrikken, der sammen udførte disse såkaldte færgeflyvningen, men i dette tilfælde var jeg den eneste, der var til rådighed og i stedet for en 2. pilot fik jeg en Flyvemekaniker med som hjælper. Uruguays flyvevåben havde to fly af typen F27, som begge havde været ude af drift i lang tid. Man havde nu besluttet sig for at gøre én flyveklar for derefter at sende den til hovedeftersyn hos Fokker i Holland. Det ene fly blev derfor kanibaliseret og stumperne brugt på det andet fly. Alle der havde bidraget til at få flyet gjort flyveklar, fik sit navn malet på siden af flyet. Det var lidt af en "skrotbunke" vi overtog og vi måtte gennem adskillige testflyvninger før vi fandt den klar til den lange flyvning. Vi fik arrangeret, at et par af flyvevåbnets piloter kom med på turen, der gik fra Montevideo til Santiago i Chile hvor vi overnattede. Næste overnatning var i Lima Peru efter en mellemlanding i Antofagasta. Den følgende dag fløj vi til Curacao med en mellemlanding i Cali Colombia. Da vi landede i Curacao var der efterhånden så mange systemer der ikke virkede, at vi måtte bestille reservedele i Holland, så vi fik 3 dages ophold på denne herlige vestindiske ø mens flyet blev repareret. Senere gik turen til Halifax i Canada med mellemlanding på St. Maartin og Bermuda. Den sidste overnatning var i Reykjavik efter mellemlanding i Goose Bay og Sdr. Strømfjord. Fra Reykjavik gik turen direkte til Holland fra Island. Det blev en lang tur med en samlet flyvetid på 45 timer.
In June 1979 I was asked to ferry an old F27 Friendship from Montevideo in Uruguay to Amsterdam. Normally two Fokker pilots would be assigned for such a ferry flight, but in this case no other Fokker pilot was available and I accepted an experienced Flight Engineer as my Co-pilot. Uruguay Airforce had two old F27 Friendships that had not been used for a long time and they had decided to make one airworthy and cannibalize the other one. It took a while and several test flights before we found it ready for the long flight to Holland. Finally did we depart Montevideo and the next stop was Santiago in Chile. Next nightstop was Lima Peru after a refuelling stop at Antofagasta. The next day we flew to Curacao with a refuelling stop at Cali in Colombia. After arrival at Curacao we found so many system malfunctions, that we had to order a number of spareparts from the Fokker Factory in Amsterdam. After 3 days we were airborne again to Halifax in Canada with refuelling stops at St. Maartin and Bermuda. The last nightstop was at Reykjavik after refuelling at Goose Bay and Sdr. Strømfjord. The final leg was from Reykjavik direct to Amsterdam. In all it was a long trip with an airborne time of 45 hours.