Velkommen til min hjemmeside
I december 1974 fik jeg et lynkursus på fabrikken i Holland for at blive bragt up to date vedrørende det nyeste navigationsudstyr. I begyndelsen af februar 1975 landede jeg i Teheran med en kontrakt i mappen, der sagde at jeg gennem de næste 12 måneder skulle genoptræne de militære Fokker Friendship piloter, som havde base på en militær lufthavn Doshan Tappee, der ligger midt i Teheran. Fokker piloterne blev spøgefuldt kaldt "The sunshine pilots" fordi de havde forbud mod at flyve når det var overskyet. Jeg fik til opgave. at opbygge deres fortrolighed med instrumentflyvning også i dårligt vejr.
Det var et kulturchok at blive placeret som "fremmedarbejder" i en eskadrille med ca. 75 piloter der ikke mente, at de kunne lære noget fra sådan en udenlandsk civilist. Vi kom imidlertid hurtigt på bølgelængde og det blev et udbytterigt år, både for dem og mig. Vi fløj træningsflyvninger på kryds og tværs af Iran og vi fløj internationale navigationsture fra Teheran til Amsterdam via Tyrkiet, Grækenland, Italien og Frankrig. Jeg fik lejlighed til med familien at besøge Esfahan, Persepolis, det Kaspiske hav og mange andre interessante steder.
Teheran var på det tidspunkt meget international med mange besøgende turister og et stort udvalg af restauranter repræsenterende mange forskellige nationaliteter. I sommerperioden kørte mange til det Kaspiske Hav i weekenden, for at slippe væk fra Teherans varme, som ofte nåede over de 40 grader. Om vinteren var det populært at køre op til et af flere skisportssteder nord for byen. Der var en skandinavisk klub hvor vi bl.a. havde en dartklub, som deltog i en turnering med andre nationaliter.
Teherans bazar er en historie for sig. Her er et ca.10 km langt overdækket "shoppingcenter" med ca. 30.000 forretninger, værksteder, tæppevæverier o.s.v. Det tager mere end et år at få et kig på det hele.
From February 1975 until February 1976 I was stationed with the Imperial Iranian Airforce at the Doshan Tappee Airbase situated at the eastern part of Teheran. The transport squadron operating Fokker F27 was placed here and my main task was to organize and perform recurrent pilot training. The pilots were called "the sunshine pilots" because they had only limited experience in bad weather operations and it was my task to train instrument flying. We also did some international flights from Teheran to Amsterdam via Turkey - Greece - Italy and France. It was a great challenge for me to shift from a civilian airline to a military outfit in a new cultural invironment, but I was well recieved and supported and enjoyed the year that I stayed wih IIAF.