Velkommen til min hjemmeside
Jeg har i årenes løb besøgt Indonesien flere gange med den længste periode i 1991, hvor vi introducerede Fokker F100 hos Sempati Airlines. Sempati befløj forskellige indenrigsruter mellem øerne Java, Sumatra, Kalimantan (Borneo), Sulawesi og Bali og en enkelt udenrigsrute til Singapore. Det blev de to hektiske måneder i min karriere som pilot med 252 timer i luften. Reglerne tilsagde ellers, at man maximalt måtte flyve 100 timer pr. måned, men Sempati fandt grunde til at bøje reglerne, når man havde brug for det. En af luftfartsselskabets ejere var søn af daværende president i Indonesien, så han følte sig vel lidt over loven. Jeg havde base i Jakarta, som er en spændende by og en by hvor man må indstille sig på enorme trafikproblemer.
Et andet interessant besøg i Jakarta startede med en telefonsamtale fra træningsafdelingen hos Fokker i Amsterdam. De foreslog at jeg skulle rejse til Jakarta hurtigst muligt for at afhjælpe nogle computer problemer hos et luftfartsselskab, som netop havde købt et nyt computerbaseret træningssystem. Jeg kunne ikke rigtigt forstå, hvorfor man foreslog mig til opgaven, for jeg havde ikke speciel forstand på computere, men deres begrundelse var, at jeg havde opstillet et tilsvarende system i Burma og det fungerede perfekt og nu havde man haft 2 forskellige hollandske teknikere i Jakarta uden det var lykkedes dem at få systemet til fungere. Jeg pakkede kufferten og fløj til Jakarta, hvor jeg flyttede Master Computeren ca. 4 meter så den kom fri af elektriske forstyrrelser fra noget andet udstyr. Herefter fungerede det hele perfekt og jeg havde vel højest brugt et par timer på opgaven. Afdelingen i Amsterdam foreslog at jeg blev en ugestid i Jakarta for at give det udseende af at det var en svær opgave at løse. Så jeg fik tid til bl.a. at besøge "Mini Indonesia" som er et slags frilandsmuseum bygget op omkring stor model af Indonesien med dens mange øer lagt ud i en sø. Omkring søen er der bygget traditionelle huse fra de forskellige lokaliteter.