Velkommen til min hjemmeside
 

Bjarke Bachmann Rasmussen, 20.08.2023 (20:50:10)

Hej Niels
Havde en enorm oplevelsestid deroppe, da jeg levede mig ind det lokale samfund, da jeg var udstationeret fra Odense lufthavn, såjeg var vant til små steder. Kom rundt med de lokale hvor Richard Leonson på Flogferlag og Mitchel var gode kammerater så fisketure og besøg på Mikenes med Richard bar skønt, Senere kom Jørgen Pedersen derop og uddannede de færØeske piloter ogfik mange ture med Jørgen bondemand som han blev kaldt, desværre omkom de to første uddannede piloteren nati mellem Klaksvig og Torshavn i en kæmpe snebyge, hvor de fik vertido, Svienbjørn Danielsen min ven fra afis i tur var den ene pilot. Sådan kunne jeg blive ved, tak din gode hjemmeside. MvhBjsrke

Bjarke Bachmann Rasmussen, 20.08.2023 (15:39:03)

Hej Studs
Jeg i perioder sammenlagt 1 år som meterolog deroppe sammen med Orla Jensen, som en fantastisk met. Husker ham også omtale dig som flyvechef i Mærsk Air. For at undgå turbulens ud gennem sørvåg fjorden brugte Iceland Air isærlig kraftig tværvind et venstre sving på tærskel 13 ud gennem en mindre dal, som mærskair ikkemåtte bruge på grundlag hvis man mistede en motor kunne ikke kravle ud igennem dalen. Derfor var der forskel på hvordan de forskellige selskaber operere på ekvg. Da atlantickom til var der også lavere vejrminima for dem end Mærskair i hvertfald uden operationel regelret Tak for god fortælling. Har også hørt mange gode historier fra Niels Helmø Larsen som fløj kort til Færøerne til at starte med Sterling med fokker27. Mvh Bjarke

Svar: Hej Bjarke.
Tak for dit indlæg. Ja det var en spændende operation på Vagar. Da vi startede i 1965 lavede vi jo skygennemgang ved hjælp af radiofyret på Myggenæs og så havde vi, afhængig af vinden, visuel anflyvning til Vagar enten via "Vandfaldet", Midvåg fjord eller Sørvåg fjord. På hjemmesiden er det interessant at se billedet fra 1966 med den røde træbarak som ankomst og afgangshal og så sammenlign det med nutidens lufthavn. Jeg var i 2014 inviteret til Færøerne for at holde foredrag om starten af helårsbeflyvningen, som havde 50 års jubilæum og da fik jeg en interessant rundvisning på hele lufthavnen. Niels Helmø er jo den der har flest anflyvninger til Vagar og han var Kaptajn på Maersk Air´ sidste tur til Vagar.
Med venlig hilsen
Studs

Hanne Rønhof, 19.06.2023 (12:46:27)

Hej igen Studs.
Nej, desværre døde min far i 2016. Han blev aldrig godt forenet med pensionisttilværelsen, og dét at være "forhenværende luftkaptajn". Til sidst gav han simpelthen op på livet. Det var meget trist, men jeg vælger oftest at huske ham fra hans velmagtsdage, hvor han var i godt fortællerhumør - for gode historier, - dem var der nok af. :)
Kærlig hilsen Hanne Rønhof

Svar: Hej Hanne
Ja, Kurt var altid lystigt selskab. Vi mødtes første gang i december 1968 i forbindelse med vores DC3 tur til Sydamerika. En tur som Kurt på fremragende måde har beskrevet i DC3 Magasinet og som jeg med Kurts tilladelse har lagt på min hjemmeside.
Næste gang vi fløj sammen var den 27. december 1969, hvor vi i nyerhvervet Maersk Air Fokker F27 fløj havarikommissionen til Rønne, hvor OY-APB netop var styrtet ned og lå i 3 stykker i strandkanten ved lufthavnen. Den var på skoleflyvning og heldigvis overlevede de 4 besætningsmedlemmer. OY-APB var kun nogle få uger gammel.
Det var lidt historie, som du måske har hørt før.
Kærlig hilsen
Studs

Hanne Rønhof, 16.06.2023 (10:36:43)

Hej Studs.
Jeg faldt tilfældigt over din hjemmeside, da jeg googlede efter noget om min Far, Kurt Rønhof.
Det var spændende læsning, - tak for det.
Mange hilsener, Hanne Rønhof

Svar: Kære Hanne
Tak for de pæne ord om min hjemmeside. Er Kurt stadigvæk iblandt os og i så fald hvordan har han det ?
God weekend
Kærlig hilsen
Studs

Rex Martin, 31.05.2019 (16:40:26)

Virkelig spændende læsning, du har godt nok oplevet mere end de fleste på det område :)

Svar: Ja det har været et spændende og udfordrende flyverliv med mere end 5000 døgn væk fra de hjemlige kødgryder, men det har samtidig været et privilegeret liv.

Jens Kiilerich, 08.12.2016

Kære Studs
Helt tilfældigt kom jeg en dag ind på din hjemmeside - en sand guldgrube at flyverhistorier. Jeg tror efterhånden, jeg har læst alle dine mange spændende beretninger - mindst en gang...
Mest indtryk gjorde dog din beretning om Faroe Airways. Den historie finde ikke mere præcis og informativ noget andet sted. Den 29. oktober 1967 - kort tid efter lukningen af Faroe Airways - kom jeg til Færøerne for at aftjene 9 måneders værnepligt ved Flyvevåbnets daværende radarstation, FLD 605 (også kaldet Mjørkedal). Det undrede os dengang meget, at lukningen gik så stilfærdigt. Man kunne have forestillet en meget kraftigere færøsk reaktion ovenpå 'tvangslukningen' fra dansk side af færingernes eget luftfartsselskab, Faroe Airways - også når man tænker på, hvor meget ballade der nogle år tidligere havde været omkring Klaksvig sagen.
Siden 1967 er det blevet mange besøg på Færøerne med Icelandair, Maersk Air og Atlandic Airways og til foråret tager jeg derop igen. Jeg kan meget varmt anbefale Færøerne som feriemål til alle - tag derop, I vil ikke fortryde det.
Jeg tror at mange, der husker så langt tilbage med stor respekt tænker på jer, som dengang satte Færøerne på luftfartens verdenskort.
Hilsen Jens kiilerich

Svar: Kære Jens Kiilerich. Tak for dit rosende indlæg. Der var faktisk en hel del skriveri om lukningen af Faroe Airways, men specielt i Danmark. SAS havde jo monopol på al flyvning i Skandinavien og vi fandt aldrig ud af hvorfor først gav os tilladelse for senere at fratage os den og overdrage den til Icelandair. Vi skønnede at det måske var fordi vi havde bestilt 2 stk. Fokker Friendship. Jeg var inviteret til Færøerne for et par år siden for at markere at det var 50 år siden man startede helårsbeflyvningen af Vagar. Det var imponerende at se den seneste udvidelse af Vagar, som nu modtager ca. 250.000 passagerer om året. I det hele taget var nærmest chokerende at se den udvikling der er sket på Færøerne de sidste 50 år. Mjørkedal er i øvrigt i dag lavet om til et fængsel. Med venlig hilsen. Studs

Hans-Ole Brunsgaard, 27.03.2015

Vi i Skive Modelflyveklub har 2 gange haft 'Studs' til at for tælle om sit flyvske liv.
Og selvom emnet har været det samme, var det lige spændende hver gang, at høre Niels fortælle.
Og det skyldes jo nok, at Niels er en god fortæller og at hans historier ind imellem bliver krydret med megen humor, kan jo kun gøre fortællingen bedre.
Derfor er vi, ligesom Niels, taknemmelige for, at efter 50 år og var det 1.800 flyvetimer, kan han stadigvæk fortælle om 'Sit flyvske liv' og konstaterer:
Niels er født under en heldig stjerne!

Lars Nordblom, 16.03.2014

Spændende pludselig at støde ind i din hjemmeside. Afsnittet om Faroe Airways vækker minder. Min far var stationsmekaniker Aksel Nordblom, så selv om jeg kun var 5-7 år på det tidspunkt, mener jeg at huske nogle af de ting, du beskriver. Vinteren som ikke burde være slem. Fly der måtte vende om. Det var en tid der satte sine spor i hukommelsen.
Har du evt. kendskab til andre steder der beskriver Faroe Airways tid på færøerne?

Vh Lars Nordblom

Svar: Hej Lars. Tak for din interesse. Jeg tror den mest detaljerede historie om FA er den på min hjemmeside. Jeg skal til Færøerne i maj for at holde foredrag. Det er ca. 40 år siden jeg var der sidst så det bliver spændende at se forandringerne. Er Aksel stadig iblandt os? De bedste hilsener Studs

John og Lone Sander, 26.02.2014

Tak for et spændende foredrag i Karup Bio, det kom du godt fra.
Mange hilsner fra Lone og John

Svar: Det glæder mig at høre. Tak for det. Mange hilsener Studs.

Brian Weihe, 13.09.2012

Hej Studs,
for 39 år siden, august 1973, var jeg lille knægt på 5 år på min første flyvetur til Færøerne...i alle årene siden, fortalte min far altid om en kaptajn Studstrup på Fokker Friendship'en. Der havde været dårligt vejr i 3-4 dage og det var grimt vejr da vi landede. 7 år senere var det med Boeing 737, og en kaptajn Midtbøll...som flynørd husker man de navne, og i januar sidste år kom en Else Midtbøll m. mand ind til mig på Profil Rejser i Odenses kontor. Vi fandt så ud af, at Leif havde været kaptajn på den flyvning i 1980 - han huskede godt turen, fordi der havde været en fulderik med som stod op under landingen på Vagar. Sjovt at 'finde' dig...det er blevet til snart 20 landinger på Vagar - sidst med Atlantic Airways Airbus 319 på den nu forlængede bane - som Leif Midtbøll sagde: 'Så er der jo ikke noget ved at flyve derop mere. Mange hilsener Brian

Svar: Hej Brian. Tak for dit indlæg. Det er altid interessant at høre fra mennesker der har oplevet Vagar. De fleste husker det som en hel speciel oplevelse og os der har befløjet Vagar husker mange oplevelser, som er ud over det sædvanlige. De bedste hilsener Studs

Bodil Windeløv, 20.06.2012

Kære Studs,
Som tidligere ansat i Scanfly, Falcks Flyvetjeneste, Faroe Airways og sidst Maersk Air - er det mig en stor fornøjelse og glæde at være den første gæst i din gæstebog. Mange års venskab kom der ud af vores tid sammen i disse selskaber, og kontakten er der stadig - omend lidt mere sporadisk de seneste år. Jeg har kigget din fantastiske hjemmeside igennem og sidder her og er varm om hjertet og med glade minder om en tid, som jeg aldrig ville have været foruden. Jeg må en dag finde mine billeder fra disse tider frem og besøge din hjemmeside igen. KH og Tak fra Bodil

Svar: Kære Bodil
Tusind tak for de smukke ord.
Kærlig hilsen
Studs

Opret indlæg i gæstebog

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk