Velkommen til min hjemmeside
Svar: Hej Bjarke.
Tak for dit indlæg. Ja det var en spændende operation på Vagar. Da vi startede i 1965 lavede vi jo skygennemgang ved hjælp af radiofyret på Myggenæs og så havde vi, afhængig af vinden, visuel anflyvning til Vagar enten via "Vandfaldet", Midvåg fjord eller Sørvåg fjord. På hjemmesiden er det interessant at se billedet fra 1966 med den røde træbarak som ankomst og afgangshal og så sammenlign det med nutidens lufthavn. Jeg var i 2014 inviteret til Færøerne for at holde foredrag om starten af helårsbeflyvningen, som havde 50 års jubilæum og da fik jeg en interessant rundvisning på hele lufthavnen. Niels Helmø er jo den der har flest anflyvninger til Vagar og han var Kaptajn på Maersk Air´ sidste tur til Vagar.
Med venlig hilsen
Studs
Svar: Hej Hanne
Ja, Kurt var altid lystigt selskab. Vi mødtes første gang i december 1968 i forbindelse med vores DC3 tur til Sydamerika. En tur som Kurt på fremragende måde har beskrevet i DC3 Magasinet og som jeg med Kurts tilladelse har lagt på min hjemmeside.
Næste gang vi fløj sammen var den 27. december 1969, hvor vi i nyerhvervet Maersk Air Fokker F27 fløj havarikommissionen til Rønne, hvor OY-APB netop var styrtet ned og lå i 3 stykker i strandkanten ved lufthavnen. Den var på skoleflyvning og heldigvis overlevede de 4 besætningsmedlemmer. OY-APB var kun nogle få uger gammel.
Det var lidt historie, som du måske har hørt før.
Kærlig hilsen
Studs
Svar: Kære Hanne
Tak for de pæne ord om min hjemmeside. Er Kurt stadigvæk iblandt os og i så fald hvordan har han det ?
God weekend
Kærlig hilsen
Studs
Svar: Ja det har været et spændende og udfordrende flyverliv med mere end 5000 døgn væk fra de hjemlige kødgryder, men det har samtidig været et privilegeret liv.
Svar: Kære Jens Kiilerich. Tak for dit rosende indlæg. Der var faktisk en hel del skriveri om lukningen af Faroe Airways, men specielt i Danmark. SAS havde jo monopol på al flyvning i Skandinavien og vi fandt aldrig ud af hvorfor først gav os tilladelse for senere at fratage os den og overdrage den til Icelandair. Vi skønnede at det måske var fordi vi havde bestilt 2 stk. Fokker Friendship. Jeg var inviteret til Færøerne for et par år siden for at markere at det var 50 år siden man startede helårsbeflyvningen af Vagar. Det var imponerende at se den seneste udvidelse af Vagar, som nu modtager ca. 250.000 passagerer om året. I det hele taget var nærmest chokerende at se den udvikling der er sket på Færøerne de sidste 50 år. Mjørkedal er i øvrigt i dag lavet om til et fængsel. Med venlig hilsen. Studs
Svar: Hej Lars. Tak for din interesse. Jeg tror den mest detaljerede historie om FA er den på min hjemmeside. Jeg skal til Færøerne i maj for at holde foredrag. Det er ca. 40 år siden jeg var der sidst så det bliver spændende at se forandringerne. Er Aksel stadig iblandt os? De bedste hilsener Studs
Svar: Det glæder mig at høre. Tak for det. Mange hilsener Studs.
Svar: Hej Brian. Tak for dit indlæg. Det er altid interessant at høre fra mennesker der har oplevet Vagar. De fleste husker det som en hel speciel oplevelse og os der har befløjet Vagar husker mange oplevelser, som er ud over det sædvanlige. De bedste hilsener Studs
Svar: Kære Bodil
Tusind tak for de smukke ord.
Kærlig hilsen
Studs