Velkommen til min hjemmeside
 

De Havilland Rapide

DH 89 Rapide my first twin engine a/c on my license

De Havilland Heron DH 114

DH 114 Heron the first and only 4 engine type on my license

DH 89 Rapide Cockpit

DH 114 Heron Cockpit

I juli 1958 blev jeg tilbudt et job som pilot ved Falcks Flyvetjeneste og her blev jeg omskolet til et to-motors De Havilland Rapide, som bl. a. blev brugt til sygetransporter fra de danske øer. Det pågældende fly er endt sine dage på teknisk museum. Flyet er een-mands betjent og kan tage en 8-9 passagerer. Omskolingen var lidt af en oplevelse, idet instruktøren Preben Ipsen måtte stå i døren bag cockpittet og give sine instruktioner. Jeg havde på dette tidspunkt ca 1000 flyvetimer, hvoraf det meste var som 2. pilot på De Havilland Dove og Heron og Ipsen mente at 30 minutters skoleflyvning var nok, så det var hvad det blev til, før jeg nogle dage senere skulle til prøve for luftfartsdirektoratet. Luftfartsinspektøren var L.M.S. Jakobsen og han var åbenbar lidt betænkelig ved at skulle deltage i en sådan flyvning med kun en enkelt pilot i cockpittet og han gav mig følgende instruktion:" Nu starter De på bane 22 for derefter at dreje om på medvind, men husk ingen skarpe drej, og kom tilbage for en landing på bane 22. Det er alt hvad jeg har behov for at se for Ipsen siger at De klarer det godt." Det er det letteste omskoling jeg har været med til nogenside.

Falcks Flyvetjeneste var i kraftig udvikling i denne periode med daglige sygetransporter fra hele Europa. Danskerne var begyndt at rejse sydpå for at holde ferie og Falck havde etableret en rejseforsikring (ERA) med hjemtransport. Som pilot var det en spændende tid med hurtige avacements muligheder. Flyflåden bestod hovedsagenlig af 4-motorede De Havilland Heron, som kunne fragte 15 passagerer eller et par patientbårer og plads til læge og sygeplejeske. Det var en fantastisk lærerig flyveerfaring jeg fik på disse flyvninger frem og tilbage gennem Europa. Uden trykkabine foregik alt under 10.000 fod (ca. 3000 meter) og kun på de bedste dage kunne vi krydse Alperne ellers gik turene via Lyon i Frankrig, når vi skulle til og fra Italien. Vi havde ingen radar, så det var vanskelligt at navigere udenom tordenbygerne, som kan blive ret voldsomme i Centraleuropa i sommerperioden. I begyndelsen havde vi kun ADF'er (radiokompas), som ikke var til stor hjælp i tordenvejr og jeg husker tydeligt hvor imponerede vi var, da de første VOR'er blev installeret. Tænk - nu havde vi et navigations hjælpemiddel, som ikke lod sig påvirke af tordenvejr.  I samme periode startede Falck også flyveruten mellem Kastrup og Odense.

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk