Velkommen til min hjemmeside
Nogen tid efter Fokker fabrikkens lukning i 1996 blev jeg kontaktet af et fransk firma, som havde påtaget sig organisere omskoling af piloter til en nyudviklet flytype fra Dornier. Dornier 328 Jet var netop begyndt at rulle ud fra fabrikken i Oberpfaffenhofen, som ligger sydvest for München. Man havde solgt en snes fly til Hainan Airlines i Kina og nu manglede man flyveinstruktører. Jeg opholdt mig på fabrikken nogle uger og gennemgik først den tekniske uddannelse, hvor man lærer flyet tekniske systemer at kende. Efter en afsluttende eksamen startede skoleflyvningen, som i dette tilfælde foregik på en af prototyperne. Efter et antal skoleflyvningstimer instilles man til en certifikatprøve, hvor man under godt en times flyvning skal bevise, at man kan håndtere flyet i forskellige abnorme situationer. Efter bestået eksamen får man den nyetype påført sit certifikat.
Senere blev en Dornier 328 Jet Simulator opstillet i et træningscenter i nærheden af Amsterdam hvor jeg sammen med andre flyveinstruktører gik jeg i gang med ot omskole kinesiske piloter. En del af piloterne kom direkte fra det kinesiske flyvevåben uden civil erfaring så det var en interessant udfordring.
Instruktion undervisning foregik gennem en tolk, idet kun de yngre piloter havde tilstrækkelige engelsk kundskaber. I begyndelsen havde vi intet materiale på kinesisk og bl.a. checklisterne voldte stor besvær. Efterhånden blev en del af manualerne oversat, men de informationer, som var tilgængelige på skærmene i Cockpittet var altid på engelsk.
Et årstid efter at vi startede på den kinesiske træning blev typen også solgt til et amerikansk firma, så vi måtte på skolebænken igen for at få den på det amerikanske flyvercertifikat. Desuden måtte vi en tur til USA for at gøre os bekendt med flyselskabets ruter.
In 1996 I was contacted by a French agency that was contracted to provide instructor pilots for the new aircraft type Dornier 328-Jet. They offered me a type rating if I afterwards would provide instruction for a group of Chinese pilots from Hainan Airlines. I went to the Donier Aircraft factory in Oberpfaffenhofen southwest of Munich and after a couple of weeks technical instruction I started flight training using one of the Dornier 328-Jet prototypes. In August 1996 I passed my typerating check and got the type on my dutch licence and in October I did my typerating check for the FAA and got the type on my American Transport Pilot License.