Velkommen til min hjemmeside
I 1987 fik jeg til opgave at vurdere standarden af Fokker piloterne hos det private luftfartsselskab Boliviano og flyvevåbnets transportafdeling. Det var en spændende udfordring, dels foregik en del af flyvningerne fra La Paz, som er verdens højest beliggende hovedstad og dels var sikkerhedskriterierne i Bolivia noget lempelige end dem vi anvender i Europa. Boliviano og flyvevåbnet fløj ofte regulær ruteflyvning på de samme ruter og det var vanskelig for en udenforstående at forstå denne konkurrence mellem det civile selskab og generalernes selskab, som de civile kaldte militærets fly. Engang så jeg f. eks. 10 passagerer, flere end der er sæder til, gå ombord i en militær Fokker F27. Jeg spurgte de civile piloter, hvad det gik ud på og svaret var, at de overskydende passager indtægter blev delt mellem piloterne og jordpersonellet på stationen. I min afsluttende rapport påtalte jeg mange af disse sikkerhedsproblemer, som blev modtaget med tak, men uden at det kom til at ændre noget ved den daglige operation. For mig var det utrolig interessant flyvning, som vekslede mellem små græsbaner i junglen og vanskellig tilgængelige flyvepladser i Andesbjergene. Flyvepladsen i La Paz ligger i en højde af 4000 meter, hvilket giver begrænsninger på fly-motores præstationsevne.
Jeg havde også lejlighed til at se mig lidt omkring bl. a. med en interessant tur til Titicaca søen, som ligger i 3750 meters højde, det er den højest besejlede sø i verden. Her ser jeg pludselig så en stor model af en sivbåd. Det viste sig at være en kopi af Thor Heyerdals RA 2, som blev bygget i Marokko af 4 Ayamara Indianerne, der blev hentet over fra denne landsby ved Titicaca søen. På samme tur besøgte jeg også Tihuanaco, som er ruinerne af en større by, der husede op til 20.000 indbyggere indtil for ca. 2000 år siden. Jeg havde også lejlighed til at spille golf på verdens højest beliggende golfbane i ca. 4000 meters højde. Jeg boede i La Paz, i Santa Cruz og i Cochabamba, som også kaldes byen med evigt forår på grund af dens foråragtige temperatur året rundt.
In 1987 I was asked to do a validation of the Fokker F27 pilots at the civilian airline Boliviano as well as at the Air Force. It was an exciting challenge because many of the flights operated from La Paz that has one of the highest elevated airports in the world and the operational procedures were different from what I had seen before. La Paz airport is at an elevation of 4000 meter or 13.300 ft. and that has a degrading effect of the aircraft performance. I found the pilots competent to operate in a very difficult aviation environment with operation into primitive equipped airstrips in the jungle as well as airports in the Andes Mountains.
I had the pleasure of touring a bit around and made an interesting trip to Lake Titicaca where I found a model of RA 2. I was told that four local Ayamara boat builders had been to Morrocco to build the reed boat that made it possible for Thor Heyerdal in 1970 to cross the Atlantic Ocean. Beside La Paz I stayed in Santa Cruz and Cochabamba. At La Paz I had a chance to play golf at the highest elevated golf course in the world at 4000 meter. The thin air gave me my longest drive ever.